НовиниВсі новини |
Сторінка психолога 2
практичний психолог ІРЦ
Вже рік, як наш Вільногірський ІРЦ поповнився новими та сучасними психологічними ліцензованими інструментами, що дозволяють нам проводити великий спектр досліджень та оцінювати спроможність дітей до навчання. Дані методики відповідають всім світовим стандартам, є актуальними, пройшли адаптацію та стандартизацію в Україні. До складу нашого інструментарію входять такі методики:
Дані методики мають електрону платформу, яка допомагає вести статистичні дані дитини та полегшує процес діагностики. Всі вони застосовуються як додатковий інструментарій до комплексної оцінки. Користувачами методик можуть бути лише сертифіковані спеціалісти з психологічною освітою, яким я, Овсієнко Людмила Олександрівна і є.
Увага і пам'ять. Діти з труднощами в навчанні. Думаючи про дитину з порушенням уваги, нам уявляється те, як вона крутиться, вертиться, переключається з одного стимулу на інший, але ми нечасто розуміємо, що це залежить від особливості роботи її пам'яті. Дійсно, якщо увага дозволяє дитині сприймати інформацію, то робоча (оперативна) пам'ять допоможе розібратися що до чого. Діти, які мають труднощі з навчанням часто мають проблеми з увагою або оперативною пам'яттю. Однак також зустрічаються випадки, коли обидва процеси порушені. Давайте розберемося як ці процеси пов'язані і навіщо дитині оперативна пам'ять. Якщо говорити просто, то увага подібна маркеру, що виділяє частину тексту. Ми дивимося на світ, і немов маркер, виділяємо, підсвічуємо для себе якусь інформацію. Завдяки увазі ми не тонемо у всесвіті різних сенсорних сигналів, ми визначаємо який з цих сигналів важливий і що саме варто донести до свідомості. Розглянемо деякі важливі особливості уваги:
Навіть подивившись на ці базові "складові" уваги, ми можемо припустити складності в навчанні дитини, у якого випадає навіть один компонент. Ми можемо привести метафору, що дітям з проблемами уваги не доходить інформація для навчання. Вона немов "не попадає їм в голову". Існує оперативна або робоча пам'ять. Відразу уточним, що робоча пам'ять не є синонімом для короткострокової пам'яті. Сама концепція робочої пам'яті передбачає дещо інші функції. Ми могли б порівняти її з оперативною пам'яттю, наприклад з можливістю комп'ютера одночасно відкрити велику кількість вікон. Як відомо, якщо на слабкому комп'ютері ви відкриєте велику кількість вкладок, то він нещадно зависне. І не важливо вже, чи вистачить інтернету (уваги) переглянути всі відкриті вкладки. Вони не будуть доступні вам через проблеми з оперативною пам’яттю. Робоча пам'ять - активний і миттєвий процес. Завдяки їй ми використовуємо отриману інформацію прямо в процесі навчання або діяльності. Повернемося до пояснень. Уявімо, що з увагою все просто відмінно, і стався збір інформації для короткочасного зберігання. Наслідуючи фахівців - назвемо цей процес кодуванням. І тут мозок починає маніпулювати новою інформацією. Тут йде мова про робочу пам'ять - «предсховище», в яке ми можемо "покласти і вийняти тут і відразу" отриману інформацію. Робоча пам'ять - це тип пам'яті, який дозволяє нам зберігати в мозку інформацію, поки ми з нею працюємо. Робоча пам'ять також дозволяє комбінувати інформацію, отриману від органів сприйняття, з довготривалою і короткочасною пам'яттю. Наприклад, коли вчитель читає урок і розповідає про нові явища, інформація про них зберігається в робочій пам'яті. Вже потім, частіше при додатковому навчанні, вона перейде в довгострокову пам'ять. Також важливим моментом є розміщення отриманої інформації в певному порядку, наприклад хронологічному. Або ж поділ інформації на категорії. Після обробки, майбутні знання переходять в нове «сховище» - довгострокову пам'ять. Якщо в кінці уроку вчитель опитує учнів, інформація витягується з сховища довгострокової пам'яті. Однак, якщо у дітей виникають проблеми з робочою пам'яттю, інформація, яку вони розміщують в довгострокове сховище, може бути дезорганізована в їхній свідомості. Вони можуть не так «скласти» її або помістити її не в ту категорію, і, отже, інформація не буде відзначена як важлива. В результаті, вона просто не дійде до ящика довгостроковій пам'яті.
|